Het eerste contact gebeurt online

Waar het eerste contact met de klant vroeger aan de voordeur van je horecazaak gemaakt werd, wordt dat vandaag de dag thuis bij de klant gemaakt.

De klant kiest zijn restaurantbezoek goed op voorhand uit. Hierbij laat hij zich steeds vaker leiden door de website, reviews, foto’s, online aanbevelingen,...

Het online aanwezig zijn is zo belangrijk geworden dat een zaak al snel onbetrouwbaar lijkt wanneer het bijvoorbeeld niet over een mooie en duidelijke website beschikt. Omdat potentiële klanten zoveel aandacht hechten aan deze online voorstelling van de zaak, is het belangrijk dat je als horeca uitbater hier ook de nodige aandacht aan geeft.

Het positief of negatief online aanwezig zijn, wordt bepaald door verschillende factoren.

Onmisbaar is uiteraard het beschikken over een website. Louter het beschikken over een webpagina is niet voldoende. De website moet de look & feel uitstralen van de horecazaak. Zo krijgt de potentiële klant meteen een goed beeld van het type horecazaak waarmee hij te maken heeft. Het gebruiken van veelzeggende foto’s is hierbij van waanzinnig belang. Daarnaast is de inhoud en dus de informatie die meegedeeld wordt ook zeer belangrijk. Vindt de klant makkelijk en snel alle nodige informatie terug? Verkopen begint namelijk reeds hier, op uw website!

Over een goede en informatierijke website beschikken is noodzakelijk, maar nog noodzakelijker is dat potentiële klanten hun weg ernaar vinden. De vindbaarheid van je website op de zoekmachine Google kan je zelf verhogen door enkele makkelijke regels toe te passen. De term die hiervoor gebruikt wordt is SEO en staat voor Search Engine Optimization. Hierdoor kan er voor gezorgd worden dat een website hoger in de zoekresultaten van Google terechtkomt. Bovenaan op de eerste pagina terechtkomen is uiteraard een absolute vereiste.

Als horeca uitbater kan je ook best op de hoogte zijn van de reviews die over je horecazaak gepubliceerd staan.

Idealiter beantwoord je deze ook. Het is een makkelijke manier om te weten te komen wat je klanten van je zaak denken. Uiteraard worden er ook tal van valse of foutieve reviews gepubliceerd. Hoe meer echte reviews je krijgt, hoe lager de impact van de valse reviews. Een review is helaas steeds gebaseerd op een momentopname van een klant. Men heeft ook geen controle over wie wat publiceert. Er positief mee omgaan is dus de boodschap!

Nog voor de klant binnen staat in je horecazaak heeft hij zich dus al door vele verschillende factoren laten leiden. Deze kunnen het verschil maken tussen een nieuwe klant of geen nieuwe klant. Er de nodige aandacht aan besteden is dus een absolute must!​