De verkoopsinstrumenten van de horeca

Horeca draait naast kwaliteit, sfeer en inrichting om een goede verkoopstrategie. Het verkopen zelf start al vanaf het moment waarop de klant zich voor de horecazaak bevindt (of online natuurlijk).

Een menukaart die aan de voordeur opgesteld staat, een suggestie, een promotie op een krijtbord dat de aandacht trekt van voorbijgangers, prijzen en foto’s van gerechten, ... ze dragen bij tot de verkoopstrategie van je zaak.

Eens de klant binnengelokt is, de ober hem heeft gegroet en heeft laten plaats nemen, kan het 2de verkoopinstrument in actie schieten.

De menukaart. De uitstraling en opmaak van de menukaart speelt een niet te onderschatten rol bij de keuze van de klant. Zo kan men door de prijzen anders voor te stellen, een bepaald gerecht duur of juist niet duur laten lijken. Ook de omschrijving van de gerechten maakt dat een klant al dan niet zin krijgt in een bepaald gerecht. Foto’s, kleuren, kaders, ... kunnen ook bijdragen tot meerverkoop.

Een laatste belangrijk verkoopinstrument is de ober. De verkoopfunctie van de ober wordt al te vaak onderschat.

Nochtans heeft hij de beste functie om de klanten te adviseren en te sturen bij het maken van hun keuze. Wat door een ober sterk aangeraden wordt, zal in vele gevallen niet afgewezen worden. Dit kan gaan om een suggestie, maar ook om een fles wijn bij een bepaald gerecht. Naast de kennis van de ober, speelt hier zeker het enthousiasme en de geloofwaardigheid waarop hij de producten verkoopt, uiteraard een zeer grote rol.

  • De klant denkt te kiezen wat hij wil, maar kiest vaker dan hij denkt wat jίj wil.
  • Maak van jouw keuze, de keuze van de klant