Horeca en stress: Hoort dit samen?

Wist je dat horecamedewerker in de top 5 staat van meest stresserende beroepen ter wereld?

Dit zou liggen aan onregelmatige werkuren, grote pieken in drukte, veeleisende klanten, enz… De positieve kant is dat mensen in een stresserende job zelfstandiger zouden zijn en problemen efficiënter kunnen oplossen. De kunst is natuurlijk om de stress op een positieve manier te gaan ervaren en hier een deel adrenaline en het nodige dynamisme uit te halen.

Onderzoekt toont dat stress op het werk zich vooral voordoet in situaties waarbij de job hoge eisen stelt en de werknemer slechts geringe beslissingsruimte heeft over de werksituatie. Als de werkdruk groot is, maar als de werknemer veel autonomie heeft en afwisseling, zal hij de stress daarom niet noodzakelijk als negatief ervaren. Het is dan eerder een drijfveer, of een adrenalinekick, of een motivatie om hard te werken.

Kunnen we dan zeggen dat stress en horeca samen horen? Ja, aan een goed draaiende horecazaak zijn nu eenmaal stressfactoren verbonden: het werktempo ligt hoog, je wordt op de vingers gekeken, veeleisende klanten, enz…Als werkgever kan je door een goede communicatie alvast een deel van de druk verlagen, bijv. duidelijke afspraken maken, goede taakomschrijving hanteren,...